Friday, March 12, 2010

Saya Sayang Adik Saya

Baru-baru ini ramai sungguh manusia kepatahan hati.


Si Gemok misalnya, sedih bercampur marah melihat keretanya penuh dengan tampalan pelekat Manchester United. Dia tahu hidup ini ada pasang-surutnya, tetapi dia tidak faham mengapa begitu sekali mereka angkuh dan cemburu padanya, atau lebih tepat lagi pada pasukan bola sepak yang diagungkannya.


Bercakap tentang soal cemburu, Saudagar Yas telah memberi syarat yang sungguh ketat kepada Haqim berkenaan hal pemakaian minyak wangi. Proses mencari minyak wangi tersebut sungguh dahsyat. Saudagar Yas juga bermati-matian membuat kek harijadi untuk Haqim sehingga sanggup mengorbankan beberapa ekor beruang berwarna-warni untuk dijadikan hiasan kek.



Berbalik pada soal kepatahan hati, Diknon telah buat aku pening kepala dengan cita-citanya. Diknon, seperti lelaki-lelaki yang tidak suka memakai ubat ketiak, ingin bekerja di tengah laut. Aku susah hati mengenangkan bagaimana Diknon ingin mencari jodoh dan susah hati mengenangkan keseimbangan ekosistem akan terjejas akibat tabiat Diknon yang suka bunuh binatang. OH DEM...



Dan entah apa yang bakal terjadi pada cita-cita murni Diknon itu memandangkan keputusan peperiksaannya tidak seelok yang dijangkakan.


Kerap kali aku katakan pada Diknon, sekeping kertas itu tidak menjanjikan apa-apa.


Diknon, seperti lelaki-lelaki yang suka membeli selipar jamban jenama kapitalis, langsung mengabaikan kata-kata aku.



Sudah lebih dua puluh empat jam setelah keputusan peperiksaan keluar, Diknon tidak bercakap dengan aku.


Dan Si Gemok masih tidak puas hati dengan manusia-manusia yang minat M.U.

1 comment:

  1. Aku jumpa mak ko tadi and dia cakap diknon tak nak cakap dengan ko sebab frust result? Okay lar tu result dia. Species eelyn ka?

    Lama2 okay lar kut.

    ReplyDelete