Monday, June 22, 2009

road to ruin

Tanganku memegang kejap pada pengemudi kenderaan itu. Mataku meliar, melihat jauh ke titik fokus yang tidak kelihatan kemudian penglihatan itu jadi semakin pendek, dekat, terhad. Tik, tok, tik, tok, masa merangkak terlalu lambat.
Hijau.
Bagaikan dirasuk entiti ghaib, aku lantas menekan pedal cekam lalu masuk ke gear satu. Pedal minyak aku tekan penuh ghairah lantas bergema deruman sumbang ala jaguar (jaguar?) garang. Brek tangan aku turunkan, lalu bergeraklah kenderaan tersebut seperti perajurit mara ke medan bakti.


Tik, tok, tik, tok, masa merangkak terlalu cepat.


"Ain, beri signal kiri dan berhenti dekat depan sana."
"Ok."
"Sekarang apa kesalahan Ain?"
"Tukar gear salah?"
"Masa keluar simpang tadi, Ain keluar di lorong yang salah. Itu menunjukkan Ain gagal mengawal stereng dengan baik. Bagi saya, pengawalan stereng itu paling penting kalau kita nak bawak kereta."
"Ok."



Persoalan pertama:
sekiranya masa itu merangkak, tidakkah itu bermaksud ianya bergerak perlahan? Bolehkah masa merangkak dengan...cepat?

Jawapan:
Perbandingan yang melampau-lampau amat berguna sebagai hiburan, jadi ya, masa boleh merangkak dengan perlahan ataupun cepat, mengikut had laju yang ditetapkan...



Persoalan kedua:
Adakah aku lulus dalam ujian memandu tersebut?


Jawapan:
.....rhetorical question.....

1 comment: