Saturday, September 26, 2009

Betulkah punk makan sampah atau itu salah satu strategi untuk jimatkan wang?

Pada saat-saat akhir sebelum menjelang lebaran, aku seperti perempuan-perempuan lain harus tunduk pada budaya konsumerisme.

Arah tujunya sudah tentulah pusat membeli-belah terkemuka Selayang Mall.

Tidak seperti perempuan-perempuan cantik dan berpinggang ramping, aku sekadar ditemani Diknon yang tidak henti-henti membebel tentang selipar raya nya yang cekik darah. 79 ringgit, bisa beli bahagia dalam bentuk trial version, bisa buat kau rasa tempias nikmat syurga.


Lalu aku bertanya pada Diknon,
"Selipar cap apa yang kau beli?"
Seperti lelaki-lelaki yang tidak suka memakai deodoran dan gemar membuang surat cinta ke luar tingkap, Diknon menjawab dalam senafas,
"NIKE."


Refleks aku tentunya tolakan maut pada kepala Diknon sambil melafazkan profaniti yang agak intelektual dan bertamadun seperti BONGOK dan KAPITALIS yang diakhiri dengan tanda seru sebanyak tiga kali.


Itulah, perempuan-perempuan seperti aku selalu mendapati sepasang kasut atau selipar yang tersarung pada kaki kami, kalau tidak serupa pastilah sebijik dengan kasut atau selipar yang tersarung pada kaki makcik-makcik bertudung labuh yang sedang beratur di depan tandas stesen minyak Caltex di tepi lebuhraya.

Namun tahukah saudara dan saudari bahawasanya jenama BATA sudah mempunyai outlet di Perancis?

3 comments:

  1. Tau!!!
    Hehe BATA bukan malaysian punye product

    ReplyDelete
  2. Tidak kisahlah produk mana...
    Motif aku bertanya adalah untuk menerangkan
    bahawa aku juga beli produk kapitalis tetapi masih mahu mengutuk Diknon hehehehe :)

    ReplyDelete