Sunday, June 28, 2009

kereta api yang dinanti-nanti~penuh pastilah yaw~


dari kiri: Cik Nab si Gadis Letrek, Cik Mira Kisah nya Panjang, aku

gambar diambil oleh Saudagar Yas, penghulu ajaran Yasminisme.

Petang tadi, aku bertemu janji dengan Saudagar Yas dan Cik Nab di Bukit Bintang. Malang sekali Cik Mira tidak boleh menyertai. Setelah sampai di Bukit Bintang, aku menunaikan tanggungjawabku menemani dua orang gadis yang sungguh fashionable, membeli-belah di gedung kapitalis terkemuka, Pavillion. Aku sekadar mentertawakan Saudagar Yas dan Cik Nab ketika mereka sedang mencuba barang-barang perhiasan diri. Maklum sajalah, orang kampung yang selekeh seperti aku tidak reti untuk bergaya seperti mereka yang sudah sedia cantik itu hehehe...

Kemudian kami makan nasi ayam dan melaksanakan hak kami sebagai pengguna di plaza bukit bintang. Masa begitu mencemburui kami. Cik Nab harus menemui kekasihnya di klcc dan Saudagar Yas menemaninya dan terus pulang ke Kajang selepas itu. Aku pula ingin menziarahi kedai Ricecooker yang baru pindah. Dengan penuh ghairah dan keazaman, aku menapak ke jalan berangan, mencari kedai aku dengan niat untuk memborong beberapa buat kaset dan baju. Selang beberapa minit kemudian, aku sampai di hadapan sebuah bangunan yang tersergam indah. Tempat itu bagaikan disuluh cahaya dari syurga, sungguh mendamaikan...

Namun sayang seribu kali sayang, alangkah kecewa hati nurani ini apabila mendapati tanda 'closed' tertepek pada cermin kedai. Seharushnya kedai tersebut beroperasi pada hari Ahad. Barangkali mereka pergi makan....

Dari cermin kedai, aku perhatikan tiada pergerakan manusia di dalam ruangan itu walaupun lampu di dalam kedai masih terpasang. Aku cuba membuka pintu, namun pintu itu dikunci. Aku bawa pergi hati yang hancur luluh itu ke stesen keretaapi yang terdekat.

"ke el sentrel satu."

"dua ringgit seposen."

................................................................

"stesen berikutnya, raja chulan...."

Watdefak?

Pengajaran di sebalik kisah ini hendaklah difikirkan sendiri...

No comments:

Post a Comment