Tuesday, October 27, 2009

Telah jauh berkelana entah di mana~~

Setelah dihalau oleh sekumpulan guardfathers, kami berkeputusan untuk meneruskan usaha bakar pelita di sebuah kawasan urban dan berekonomi kapitalis. Kami manusia yang tidak banyak pilihan memandangkan tempat-tempat yang lain khabarnya tidak kondusif. Namun, seperti selalu, pada waktu lewat sebegitu aku akan melalui fasa 'peak hour'.

Fasa ini dapat dikesan menerusi beberapa simptom seperti rasa mengantuk tetapi tidak boleh tidur, profaniti berupa seruan yang tidak putus-putus, halusinasi tentang kekasih lama, kecenderungan tercekik karbon monoksida dan yang paling dahsyat sekali ialah keinginan untuk membunuh manusia yang berdekatan. Saudagar Yas misalnya.

Memandangkan bibir ini sudah tidak berdaya untuk menzikirkan nama-nama seperti Bolam, Stephen dan Alcock, bahagia hanya boleh dicapai dengan satu cara iaitu

menyanyi lagu-lagu Siti Nurhaliza yang di release sebelum dia menikah dengan lelaki itu. Pop, balada, irama Malaysia, itu semua tidak menjadi masalah selagi Cik Mira, O.J, dan Tom masih mampu ingat setiap baris lirik nya.

Seperti Saudagar Yas yang ingin bikin genocide pada sekalian siput babi, aku juga mahu langgar lari manusia yang duduk dalam kereta yang dibeli oleh ibu bapa mereka, yang turunkan tingkap dan bukakan pintu, kemudian pasang lagu hardcore dan geduk-geduk bergilir-gilir. Barangkali mereka tidak mempunyai wawasan dan tidak faham konsep konsistensi dalam perjuangan.



Barangkali kekasih lama terlupa untuk mengajar kami tentang cara-cara menangkap belalang dan mencabut rumput di padang permainan. Dan buaian itu terlalu rendah untuk manusia seusia kami.

Barangkali Siti Nurhaliza belum jatuh cinta sewaktu menyanyi lagu-lagu lamanya.


Barangkali jenaka pada jam tiga pagi tidak akan kedengaran begitu kelakar sekiranya dilafazkan pada waktu pejabat.

Yang pasti, siput babi tidak bersalah. Dan, Haqim juga terlalu gemuk untuk menjadi mat rempit.



Aku rasa

aku masih belum bersedia

untuk menginjak ke alam dewasa.

No comments:

Post a Comment