Sunday, July 5, 2009

air dicincang tidak akan putus

Kebelakangan ini aku agak sibuk dan susah hati.
Hal demikian adalah disebabkan Apak dan Omak harus berangkat ke tanah suci pada hari yang sama aku dikerah untuk mendaftar di sekolah. Si Gemok ditugaskan untuk menghantar aku ke sekolah dan menunggu sehingga urusan pendaftaran selesai dan membawa aku terus ke lapangan terbang. Yang paling aku takut sekali ialah kalau-kalau aku tidak sempat untuk berada di sana ketika Omak dan Apak berangkat pergi. Mujur aku dan Si Gemok sempat sampai. Malang sekali, sebaik sahaja Omak bertanya padaku,
"Dah setel pendaftaran?"
sebaik sahaja aku jawab,
"dah..."
Saudagar Yas menelfon aku dan berkata,
"Wa, you have to come back here...you're in trouble..."

Itulah, orang-orang di mawar memang tidak suka sama aku...

------------------------------------------------------------------------------------------------

Aku, si Gemok, Diknon dan Kurt Koben memerhatikan Omak dan Apak yang nampak ceria pada hari itu. Sepupu aku, Kurt Koben bersuara,
"Mak Teh dah ada gaya nak pergi umrah...tapi Pak Teh nampak macam nak pergi holiday!"
Kami masing-masing berjenaka melihat Apak yang memakai kemeja bunga-bunga yang di masukkan ke dalam seluar, siap berkasut, berkot dan bercermin mata hitam...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Ha, dah naik dah!"
"Mana ada!"
"Tu yang kat sana tu apa?! Dah naik dah!"

Setelah Apak dan Omak berangkat, kami membawa Atok melihat kapal terbang dari anjung tinjau. Atok sangat teruja melihat kapal terbang berlepas dan mendarat. Kemudian Atok melihat kapal terbang yang sedang ditolak tow truck ketika hendak masuk parking. Atok lantas berkata
"Kapal terbang tak ada gear gostan ke?"

Diknon, aku dan makcik aku pulang ke rumah Atok pada keesokan harinya. Setelah minum petang, salah seorang makcik aku ingin pulang ke rumahnya yang terletak tidak jauh dari rumah Atok. Atok lantas bertanya,

"tomorrow no coming?"
"come...10 o'clock..."
"very good..."
------------------------------------------------------------

Aku dapat tahu, aku bukan sekelas dengan Cik Nab, Saudagar Yas, Cik Yamjal, mahupun dengan exco-exco tertinggi Poysoc. Aku sebatang kara untuk sesi persekolahan kali ini.
Untuk pengetahuan umum, Poysoc ialah organisasi haluan kiri yang diharamkan oleh semua institusi pengajian tinggi.



Kebelakangan ini aku memang sibuk...sangat, sangat sibuk....

1 comment: